Effect of financing on semi-organic production and marketing of cocoa (Theobroma cacao) in Leoncio Prado-Perú
DOI:
https://doi.org/10.53287/bkqd4570hw56pKeywords:
self-financing, cost of production, local trade, cocoa yieldAbstract
Cacao cultivation in the Peruvian tropics has low yields, which makes it necessary to look for factors that explain this behavior and to propose alternatives to improve the sector. Therefore, the study evaluated the effect of financing on the production and marketing of Theobroma cacao L. (cacao), clone CCN-51. Descriptive correlational research, which selected 113 farmers who have cocoa plantation in production for the period under study. The survey technique was used to evaluate cocoa production indicators, marketing indicators and financing indicators for the production process in the province of Leoncio Prado during the 2020-2021 season. The results show that financing influences cocoa production and marketing as there is a high degree of correlation (0.85) between self-financing and bean production, in addition, the variability of the harvest is explained in 72.8 % by self-financing and only 37 % of farmers have access to credit with very high rates (29.37 to 34.51 %) and their products are marketed in 45 % with local intermediaries, obtaining on average an operating profitability of 16 %. In conclusion, the study area is made up of small producers (72 % produce less than 5 ha), with poor access to financing from private and state entities that affect crop yield and profitability.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Royer Santelle Ferrer Tarazona, Nelino Florida Rofner, Fidilberto Vargas Paita, David Ancobar Berrospi, Yosvel Alvarado Villanueva, Amelia Maldonado Guzmán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revista de Investigación e Innovación Agropecuaria y de Recursos Naturales por Instituto de Investigaciones Agropecuarias y de Recursos Naturales, Facultad de Agronomía, Universidad Mayor de San Andrés se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
Basada en una obra en http://riiarn.umsa.bo.
LOS AUTORES RETIENEN SUS DERECHOS:
a. Los autores retienen sus derechos de marca y patente, y también sobre cualquier proceso o procedimiento descrito en el artículo.
b. Los autores retienen el derecho de compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente el artículo publicado en la Revista de Investigación e Innovación Agropecuaria y de Recursos Naturales (por ejemplo, colocarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en la revista Revista de Investigación e Innovación Agropecuaria y de Recursos Naturales.
c. Los autores retienen el derecho a hacer una posterior publicación de su trabajo, de utilizar el artículo o cualquier parte de aquel (por ejemplo: una compilación de sus trabajos, notas para conferencias, tesis, o para un libro), siempre que indiquen la fuente de publicación (autores del trabajo, revista, volumen, número y fecha).